Naar inhoud

Charmeoffensief voor wederopbouwerven

Aanpak en resultaat: Communiceren met eigenaren, bewoners én toeristen

De gemeente Twenterand werkt samen met vrijwilligers en kennisinstanties aan informatieve brochures, stands op een boerenmarktmarkt, een expositie en een maand van de wederopbouw. De gedachte is dat met elkaar werken zorgt voor commitment.

De erven hebben oorspronkelijk een boomgaard, moestuin, siertuin, een gazon met een magnolia of grote solitaire bomen
De erven hebben oorspronkelijk een boomgaard, moestuin, siertuin, een gazon met een magnolia of grote solitaire bomen

Eigenaren krijgen tips

 De gemeente Twenterand heeft Landschap Overijssel en Het Oversticht een folder laten maken over de herkenbare kenmerken van de boerderijen en erven van de ruilverkaveling. Deze bevat tips voor eigenaren van bijzondere wederopbouwerven om deze herkenbaar te houden. Voorbeelden hiervan zijn:

1. Respecteer de sobere architectuur van de gebouwen. Dit houdt bijvoorbeeld in dat u geen luiken op de gevels aanbrengt.

2. Op oude foto’s of misschien aan kaarten kunt u zien hoe het erf er vroeger heeft uitgezien. Was er een toegangsbrug? Dan is het logisch om die terug te brengen.

3. Denkt u aan het verwijderen van een teveel aan beplanting en het terugbrengen van elementen als moestuin, kalverweide en boomgaard op hun oorspronkelijke plek. Zo krijgt het erf weer het oude, open karakter terug.

 Rondje Vriezenveen

Voor bewoners en toeristen is door vrijwilligers van de historische vereniging van Vriezenveen een brochure gemaakt die uitleg geeft over de ruilverkaveling. Ook bevat deze een fiets- en wandelroute die onder andere langs ervenclusters, hoeves, groenstructuren en het historisch museum leiden.

Magnoliadag

In oktober 2015 is er een speciale Magnoliadag georganiseerd, onderdeel van de Maand van de Wederopbouw. Magnolia’s waren in de naoorlogse periode populair om in siertuinen op de ruilverkavelingserven te planten. Met de Magnoliadag wordt extra aandacht besteed aan de betekenis van deze karakteristieke bomen. Ze worden uitgedeeld aan de eigenaren van dergelijke erven. In bredere zin is het promotie van het bijzondere karakter van de ruilverkaveling in het wederopbouwgebied Vriezenveen. Op de traditionele boerenmarkt in Vriezenveen in augustus is er nu ook een stand met informatie over de wederopbouw. En de Oudheidkamer organiseerde een expositie over ruilverkaveling in de Peddemorsboerderij.

Altijd mensen erbij betrekken

Al deze initiatieven samen hebben ervoor gezorgd dat de ruilverkaveling bij zowel eigenaren, bewoners én toeristen bekender en geliefder is geworden. Zo zijn bewoners bewuster en trotser geworden. Als je weet wat iets is/was, dan ga je daar met meer aandacht mee om. Bijvoorbeeld dat een schuur niet dwars maar in de lengte hoort te staan. Succesfactoren: betrek altijd mensen erbij, houd de koppeling met de praktijk in de gaten en communiceer naar buiten.